ZŠ Jílové - "Škola pro radost"

PROSTŘEDÍ

PLAKÁT DO JÍDELNY

13.01.2019 20:09

Paní kuchařky pracující ve školní jídelně si dlouhodobě stěžují na hluk, který způsobují žáci během oběda. Ekotým proto sledoval a měřil hluk v jídelně  a následně vytvořil plakát, který je umístěn na vstupních dveřích do jídelny.

 

Projekt Živá zahrada na jílovské školní zahradě

zimní pozorování 2018

Před 3 roky přihlásil Ekotým naši školní zahradu do projektu Živá zahrada. Projekt organizuje pro soukromé i školní zahrady Český svaz ochránců přírody. Cílem projektu je upravovat zahrady tak, aby byly přátelské volně žijícím druhům organismů – aby zde našly potravu, úkryty, bezpečí.

Dvakrát ročně se pak uskutečňují v případě školních zahrad týdenní pozorování a zaznamenávání zjištěných druhů organismů. U jarního pozorování, které probíhá v květnu, se pozorování zaměřuje hlavně na motýly, čmeláky a další hmyz, obojživelníky, plazy, ptáky a drobné savce. Zimní pozorování probíhá v prosinci a je zaměřeno na ptáky.

Rozhodně se ale nejedná o soutěž mezi jednotlivými zahradami, jde o to, aby se zahrada porovnávala se svým stavem v předchozích letech a ti, co o ni pečují, se ji snažili dále vylepšovat.

Za 2 a půl roku získala naše zahrada 44, 95 bodua vypadá to, že máme šanci 50 bodů překonat.

Na letošní zimní pozorování se náš tým dlouhodobě připravoval. Sbírali jsme semínka a plody, louskali a drtili vlašské ořechy, část zisku z jarmarku jsme vložili do nákupu dalších, hlavně slunečnicových zásob. Pro ostatní žáky školy jsme uspořádali výukovou prezentaci o životě na zahradě a také pracovní list určený právě pro pozorování zimních ptačích návštěvníků.

Na zahradu jsme umístili 6 dřevěných krmítek, velké množství krmítek vyrobených z PET lahví, dále jsme na zahradu zavěsili tukové válce, celá plodenství slunečnice a jeřabin atd. 

Pozorování ptáků na zahradě pak proběhlo ve dnech 17. – 21. 12. 2018.

Počasí pro samotné pozorování nebylo úplně ideální, počátkem týdne sice na zahradě ležel sníh a teplota byla pod nulou, ale v průběhu týdne se oteplovalo a začalo chvilkama pršet.

Přesto se nám v daném týdnu podařilo na zahradě zaznamenat 25 druhů ptáků. Některé byly běžné – např. sýkory koňadry (možná mezi nimi byly i sýkorky, které se na jaře vylíhly v naší budce a jejichž vývoj jsme pozorovali pomocí kamery v přímém přenosu), sýkory modřinky, zvonci, občas na zahradu zalétla hejna stehlíků či mlynaříků. Pravidelnými návštěvníky (i když v menším počtu) byli vrabci polní, čížci a dlaskové. Překvapil nás na jedné straně malý počet kosů, přestože na zahradě zůstalo poměrně velké množství jablek určených právě jim a kvíčalám. Na druhou stranu nás potěšili pěnkava jíkavec (severský host), sýkora uhelníček či šoupálek. Na školní budově jednou seděla poštolka, na stromech docela pravidelně strakapoud velký.

S našimi výsledky můžeme být spokojeni. Nyní se potřebujeme připravit na jarní pozorování. A při něm by nám pomohlo, kdyby se podařilo na kousek zahrady zabudovat divočinu (už je v plánu) a v jezírku více omezit přemnožené rybičky (loni jsme jich vylovili a rozdali skoro 60, ale není to téměř znát).

Na letošní zimní pozorování se náš tým dlouhodobě připravoval. Sbírali jsme semínka a plody, louskali a drtili vlašské ořechy, část zisku z jarmarku jsme vložili do nákupu dalších, hlavně slunečnicových zásob. Pro ostatní žáky školy jsme uspořádali výukovou prezentaci o životě na zahradě a také pracovní list určený právě pro pozorování zimních ptačích návštěvníků.

Na zahradu jsme umístili 6 dřevěných krmítek, velké množství krmítek vyrobených z PET lahví, dále jsme na zahradu zavěsili tukové válce, celá plodenství slunečnice a jeřabin atd. 

Pozorování ptáků na zahradě pak proběhlo ve dnech 17. – 21. 12. 2018.

Počasí pro samotné pozorování nebylo úplně ideální, počátkem týdne sice na zahradě ležel sníh a teplota byla pod nulou, ale v průběhu týdne se oteplovalo a začalo chvilkama pršet.

Přesto se nám v daném týdnu podařilo na zahradě zaznamenat 25 druhů ptáků. Některé byly běžné – např. sýkory koňadry (možná mezi nimi byly i sýkorky, které se na jaře vylíhly v naší budce a jejichž vývoj jsme pozorovali pomocí kamery v přímém přenosu), sýkory modřinky, zvonci, občas na zahradu zalétla hejna stehlíků či mlynaříků. Pravidelnými návštěvníky (i když v menším počtu) byli vrabci polní, čížci a dlaskové. Překvapil nás na jedné straně malý počet kosů, přestože na zahradě zůstalo poměrně velké množství jablek určených právě jim a kvíčalám. Na druhou stranu nás potěšili pěnkava jíkavec (severský host), sýkora uhelníček či šoupálek. Na školní budově jednou seděla poštolka, na stromech docela pravidelně strakapoud velký.

S našimi výsledky můžeme být spokojeni. Nyní se potřebujeme připravit na jarní pozorování. A při něm by nám pomohlo, kdyby se podařilo na kousek zahrady zabudovat divočinu (už je v plánu) a v jezírku více omezit přemnožené rybičky (loni jsme jich vylovili a rozdali skoro 60, ale není to téměř znát).

Více (pdf.)

Fotogalerie

 

 

 

Zvířata v zimě - poučení pro 1. a 2. třídy

Ekotýmeček   Živá  zahrada si v průběhu října připravil prezentaci pro 1. a 2.třídy. Tato prezentace měla pomoci prvňákům a druhákům poznat, jak žijí zvířata v zimě. V prezentaci bylo i pár úkolů, které děti splnily na jedničku.

Prezentace

Památné stromy a stromy svobody

10.10.2018  

Impulzem pro vznik tohoto zhruba půlročního projektu Ekotýmu byly 2 skutečnosti:

  • V souvislosti se 100. výročím vzniku naší republiky vyhlásila nadace Partnerství projekt Strom svobody, jehož cílem bylo mapovat stromy, které byly vysazeny u příležitosti vzniku republiky či nějakého jejího výročí, případně vysazovat stromy nové.
  • Dostala se nám do rukou studie, ve které byly mapovány, měřeny a posuzovány vybrané památné stromy našeho okolí – práce vznikla před 10 lety a obsahovala data i z období před 20 lety. Navíc jsme měli k dispozici i několik prací žáků školy, které se památným stromům našeho okolí věnovaly v rámci biologické olympiády.

Rozhodli jsme se tedy, že se pokusíme zmapovat všechny památné stromy a stromy svobody, které se nacházejí na katastru obcí, z nichž docházejí žáci do naší školy.

Začali jsme pátrat po historických informacích – v kronikách, u pamětníků a úředníků jednotlivých obcí, sami jsme začali pořádat vycházky, při kterých stromy fotíme, měříme a laicky posuzujeme. Pokud zaznamenáme u nějakého stromu problém (například zhoršení zdravotního stavu), poskytneme tuto informaci příslušným úřadům.

Pokud nalezneme nějaký strom svobody, zadáme ho na web projektu Stromy svobody https://www.stromysvobody.cz/

V Borku jsme nalezli lípu, kterou podle kroniky vysadili k 1. výročí vzniku republiky žáci jílovské školy – zadali jsme ji tedy do stránek projektu a zde je odkaz na její kartu: https://www.stromysvobody.cz/DetailStromu.aspx?id=948

Ke každému stromu vytváříme kartu se základními údaji a naším cílem je vytvořit tištěný i elektronický sborníček, který následně poskytneme veřejnosti.

fotogalerie - Památné stromy 1

fotogalerie - Památné stromy 2

Karty památných stromů - soubory pdf.

 

Rekonstrukce školní zahrady

Základní cíle:

  • vznik prostoru přátelského pro živé tvory (projekt Živá zahrada)
  • vznik podmínek pro dětské aktivity v rámci různých vyučovacích předmětů, včetně činností badatelských
  • aby se co nejvíce na rekonstrukci podílely děti

Analýza z hlediska projektu Živá zahrada

silné stránky:

  • velikost
  • kraj města
  • není vybetonovaná nebo jinak zpevněná
  • staré stromy s dutinami
  • keřový plot u silnice
  • 1 halda větví
  • jezírko

slabé stránky:

  • málo úkrytů pro živočichy
  • jezírko s rybami, které zlikvidují veškerý život
  • malá pestrost (biodiverzita)
  • málo keřů a kvetoucích rostlin v průběhu roku
  • málo „divočiny“
  • neprostupný plot např. pro ježka

Konkrétní návrhy

  • pestrost ekosystémů a prostředí
    • květnatá louka
    • záhon s trvalkami
    • vřesoviště
    • zapomenuté políčko
    • různá patra
    • houština – jako prostor pro živočichy, ale i herní prostor pro děti – bludiště, prolézačky, domečky, …
    • vrbové prolézačky, domečky, …
    • experimentální záhony a políčka pro pěstování rostlin na zimní krmení ptáků (slunečnice, …)
    • padlé půlkmeny k postupnému rozkladu
    • keře a stromy vhodné pro úkryty ptáků a jako potravní nabídka pro ptáky a hmyz (ne jalové vyšlechtěné keře)
    • haldy kamenů různých barev (tmavé, světlé), ještěrkoviště
    • suchá zídka
  • různé typy budek (nějaká i s kamerou), krmítek, napáječek, domečků pro ptáky, hmyz, veverku, … - možno využít i keramickou dílnu ve škole (např. pro výrobu čmelákovníku)
  • herní prvky ze dřeva dle návrhu dětí (např. chytrý provázek, ...)
  • herní loučka
  • nesekání trávníku najednou
  • smyslová stezka
  • ukazatel světových stran a rozcestník ukazující vzdálenost k vybraným místům
  • časová osa
  • nesekané čtverce trávníku pro následné výtvarné využití dětmi
  • kolíky, provazy, palice – pro vytváření bludišť, herních ploch, ověřování matematických postupů (např. souměrnosti, podobnost, …)
  • informační cedule nebo naučná stezka
  • pískoviště pro terénní modelování
  • bylinková spirála
  • sluneční hodiny
  • geologický profil
  • mokřad
  • jezírko bez rybiček

 

© 2010 ZŠ Jílové u Prahy "Škola pro radost"

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode